معرفی بازی «پاکو – شاکو» و یا “Paco Ŝako”


همه دوستان شطرنج دوست کشور، خوب می‌دانند که شطرنج مبارزه و رزم‌آرائی دو طرف بازی یعنی مهره سیاه در برابر مهره سفید است و هدف نهایی بازی، اسیر کردن شاه حریف است که در این راه، نیروهای رزمی طرفین در طول مبارزه از بین رفته یا حتی برخی از آنان برای رسیدن به هدف متعالی بازی خود را «فدا» یا «قربانی» می‌کنند. در این میان طرح، استراتژی و مهارت‌های مختلفی برای رسیدن به هدف نهایی بازی به تدریج به وجود آمده که می‌توان از آن به عنوان «دانش شطرنج» یاد کرد.


در سال 2014 یعنی حدود 3 سال پیش، آقای «فلیکس کریستین آلبرت» هلندی قصد داشت بازی شطرنج را به پسرش آموزش دهد. خود فلیکس بازی را از پدرش یاد گرفته بود. ضمناً در پروژه جالبی که جنبه هنری داشت و با عنوان «لحظه زندگی» که نوعی هنر فلسفی بیان لحظات زندگی انسان است، فعالیت می‌کرد (برای اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه می‌توان به آدرس www.themomentoflife.com مراجعه کرد). با توجه به تجربیات فلیکس در پروژه کاری خویش، تلاش کرد مفاهیمی که در آنجا آموخته بود را در بازی شطرنج که سابقه تاریخی بسیار قدیمی دارد اعمال کند و به نوعی مفاهیم بازی را از «جنگ» و «نبرد» و «کشتار» به نوعی دوستی و صلح و محبت تغییر دهد!


بر مبنای این ایده، مهره‌هایی را طراحی کرد که می‌توانند یکدیگر را در «آغوش» گرفته و با این ترتیب تبدیل به یک مهره جدید که از اتحاد دو مهره قبلی با رنگ متفاوت حاصل شده‌اند، گردند. بدین ترتیب مفهوم «زدن» و «گرفتن» که در شطرنج مرسوم است را به «دوستی» و «اتحاد» تبدیل کرد. با این ترتیب، تصور کنید که چه تغییر ماهیتی در بازی شطرنج رخ خواهد داد وقتی شما در برابر حریف خود می‌توانید دوستی دیپلماتیک و اتحاد موقت ایجاد کنید! زمانی که مهره‌های دو طرف با یکدیگر «دوست» می‌شوند، استراتژی بازی به نوعی در همفکری و تعامل دوطرف در فضایی کاملاً «صلح آمیز» و «دوستانه» برای رسیدن به هدف نهایی بازی که همانا رسیدن به «صلح پایدار» است ادامه خواهد یافت. پایان بازی زمانی حاصل میشود که نیروهای شما بتوانند شاه طرف مقابل را در آغوش خود بگیرند.


به طور خلاصه می‌توان مفهوم کلی بازی را بدین شکل بیان کرد که دو حریف در پی رسیدن به «صلح» با یکدیگر هم‌فکری کرده و تلاش می‌کنند راهی برای حصول هر چه سریعتر «صلح» پیدا کنند. با این ترتیب بازی جدیدی که بر اساس همان حرکات استاندارد شطرنج کلاسک بنا نهاده شده ایجاد می‌شود که نام آن را «پاکو – ساکو» گذاشت. آقای فلیکس اخیراً و در سال 2017، اختراع خود را ثبت نموده و صفحه مهره مخصوص این بازی را نیز به صورت کاملاً تجاری راهی بازار کرده و به نظر اقبال بسیار خوبی هم داشته و در بسیاری از کشورهای جهان از این بازی فکری که بسیار به بازی شطرنج نزدیک است استقبال شده است.


قواعد بازی خیلی پیچیده نیست و میتوان به طور خلاصه چنین بیان کرد:
شکل و نوع مهره ها و شیوه حرکت آنان دقیقاً با شطرنج کلاسیک مشابه است، میدان بازی که همانا صفحه بازی شطرنج است با تمامی خصوصیات شطرنج کلاسیک مشابه است.
چهار مفهوم کلیدی جدید در این بازی تعریف شده که ماهیت آن را به کلی تغییر داده است:
1) ایجاد مهره متحد یا همان (Creating a Union)
2) شیوه حرکت مهره متحد (Moving a Union)
3) خروج از حالت متحد(Taking over the union)
4) مفهوم زنجیر و شیوه شکل گیری آن (The Chain)

بازی به نظر جالب است و البته نیاز به استراتژی و طرح ریزی نوین دارد و دانش شطرنج کلاسیک طبیعتاً در آن کاربردی نخواهد داشت. به نظر در سرتاسر دنیا با اقبال خوبی نیز مواجه شده است.
در ادامه و برای آشنائی بیشتر دوستان علاقه‌مند کتابچه راهنمای بازی که در آن شیوه حرکت مهره و قواعد آن با جزئیات کامل تشریح شده است را برای شما به اشتراک می‌گذارم.
همچنین دوستانی که به مطالعه بیشتر در این مورد علاقه مند هستند، توصیه میکنم به آدرس https://pacosako.com مراجعه نمایند.